چشم انداز روشن -درس دوم (ساده ترین روش موفقیت)
آبان ۱۳, ۱۳۹۷
سخن خدا برای موفقیت وقتی دچار بحران شده ام چیست؟
آبان ۲۳, ۱۳۹۷
نمایش همه

چشم انداز در کسب و کار و بررسی دو بیانیه کوتاه

چشم انداز

vision

چشم انداز در مورد ایجاد یک بیانیه کوتاه است که شمارا در طی ۳ تا ۵ سال آینده راهنمایی می‌کند.

تعاریف مختلفی از چشم‌انداز  ارائه گردیده است.

در این قسمت دو عدد از کاربردی ترین آن تعاریف را ارئه می نماییم:

– چشم انداز تصویری از آینده است‌که سازمان قصد دارد در زمان مشخصی به آن دست یابد.

– چشم انداز آرزوهای آتی سازمان در شرایط کنونی است.

 چشم انداز  باید به‌اندازه کافی مشخص باشد

تا تمام آنچه شما انجام خواهید داد و همه آنچه انجام نخواهید داد را بازگو کند. این چشم‌انداز باید قادر به هدایت سازمان برای رسیدن به یک هدف مشترک  و تا حدود زیادی انگیزه‌بخش باشد تا  یادآوری مداوم آن‌وقتی در تلاش برای رسیدن به هدفتان هستید، خصوصاً زمانی که همه‌چیز سخت می‌شود به شما انگیزه حرکت بدهد.

بدون یک چشم انداز ، یک کسب‌وکار مانند یک کشتی بدون یک بادبان است

و در معرض خطر بی‌هدف در دریا خواهد بود. بسیاری از بنگاه‌های کوچک

vision

فاقد دید روشن هستند و بنابراین تمایل دارند  بدون درک روشنی ازآنچه اقدامات فردی و یا ارزش ایجادشده توسط اقدامات فردی را پیوند می‌دهند، حرکت کنند.

چشم انداز شما باید پایه‌ای برای همه‌چیزهایی باشد که در کسب‌وکار انجام می‌دهید.

بیایید بیانیه‌ای از چشم انداز زیر را بررسی کنیم و برخی از مشکلات را ایجاد کنیم.

من می‌خواهم بهترین شرکت در جهان باشم»

این دیدگاه به‌اندازه کافی  در مورد آنچه شما باید انجام  دهید  و به همان اندازه چیزی که نمی‌توانید انجام دهید، مشخص نیست.

 به‌این‌ترتیب، شما قادر به شناسایی اقدامات کلیدی که باید انجام دهید و یا تعریف کنید که به چه موفقیتی باید برسید نیستید. 

علاوه بر این، این بیانیه مشخص نمی‌کند که بهترین نقطه قوت کسب‌وکار شما چیست؟ آیا تعداد کارکنان در کسب‌وکار، داشتن فروش و یا سود ثبت رسیده است؟ 

همان‌طور که می‌بینید این دیدگاه درواقع خیلی ضعیف است و به‌وضوح سنگ بنای هر چیز دیگری را که به دنبال آن است فراهم نمی‌کند.

فرض کنید شما به دنبال یک رستوران بودید. چشم‌انداز شما و همچنین اقدامات موردنیاز برای موفقیت، به نظر نوع رستوران بستگی دارد.

دو چشم انداز زیر را در نظر بگیرید:

تهیه غذای باکیفیت بالا برای ساکنان شهرستان تهران باقیمت‌های مقرون‌به‌صرفه

«ارائه غذا به ساکنان تهران باتجربه ناهار  برتر»

اگر به دیدگاه‌های بالا نگاه کنید، واضح است که تمرکز و اقدامات بسیار متفاوت است. بازاریابی، عملیات و مهارت‌های موردنیاز نیز بسیار متفاوت خواهد بود. 

به‌طور خلاصه، اهداف، اقدامات و معیارهای اندازه‌گیری شما به‌واسطه دیدگاه شما هدایت می‌شود.

برای ایجاد / ارزیابی چشم انداز خود از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  1. دیدگاه شما باید مختصر باشد و به کسب‌وکار شما اهمیت داده شود.

  2. دید باید توانایی انگیزش شما و دیگران در کسب‌وکار را داشته باشد.

  3. چشم انداز باید سنگ بنای کسب‌وکار شمارا فراهم کند. به شما در پیوند دادن اقدامات خود با اهداف استراتژیک کمک کند. اقدامات شما باید از درک درستی از ارزش‌های شما ایجاد شود.

چشم‌انداز سازمان دارای مشخصات خاصی است

سازمان شایسته است چشم‌انداز خود را با درنظرگرفتن چنین مشخصاتی استخراج نماید. این مشخصات در ذیل ارائه گردیده است:

– فرصت های موجود برای شرکت را نشان دهد .

– راه بهره جویی از فرصت ها را بنمایاند .

– بلند پروازانه باشد .

– منحصر به فرد باشد .

– در کارکنان رضایت شغلی ایجاد نماید .

– استانداردهای بالایی را بنا گذارد .

– در کارکنان ایجاد تعهد ، علاقه و غرور نماید .

– مسیر حرکت شرکت را به وضوح بیان کند .

– مشوق یادگیری باشد .

– مخاطب را مشخص سازد .

همچنین در مورد چشم انداز روشن در زندگی می توانید  درس دوم ساده ترین روش موفقیت را مطالعه کنید 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *